Akademia Górniczo Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie AGH Wydział Inżynierii Mechanicznej i Robotyki

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Robotyki

Wydział Inżynierii
Mechanicznej i Robotyki

WIMiR

Z życia Wydziału

  • Rajdy studenckie istniały prawdopodobnie od „zawsze”, także na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Robotyki AGH. Od 1998 roku Rajdy Mechanika odbywają w nowej, choć tradycyjnej formule turystyki górskiej: trzy dni wędrowania po górach, noclegi w schroniskach, na kilku trasach, a na zakończenie wszyscy spotykają się w ośrodku z odpowiednią ilością miejsca dla ponad 170 uczestników. Tegoroczny, XVIII Rajd Mechanika odbył się w dniach od 23 do 26 kwietnia w Beskidzie Sądeckim i Pieninach. Gościnnie przyjęli nas gospodarze schronisk Na Hali Łabowskiej, Na Przehybie, Pod Durbaszką i w Trzech Koronach. Od lat organizatorami rajdu są Komandor Rajdu (prof. Edward Michlowicz) oraz studenci z Samorządu Studentów WIMiR (główny tegoroczny organizator: Marcin Moraus). Rajd przebiegał trzema trasami, a zakończenie (z noclegiem) odbyło się w ośrodku SKS Sokolica w Krościenku.

    Trasa I (najmłodsi: I-III rok studiów)
    Dzień 1: PIWNICZNA Zdrój –Bucznik - schronisko HALA ŁABOWSKA - 1061 m (4.0 h)
    Dzień 2: HALA ŁABOWSKA – RYTRO – schronisko PRZEHYBA - 1175 m (6.30 h)
    Dzień 3: PRZEHYBA – most na Dunajcu - KROŚCIENKO SKS Sokolica – (3.30 h)

    Trasa II (kadeci: studenci IV roku, tzn. inżynierowie)
    Dzień 1: BARCICE Górne - schronisko PRZEHYBA -1175 m - (4.0 h)
    Dzień 2: PRZEHYBA - Wąwóz Homole – schronisko Pod DURBASZKĄ - 834 m – (6.30 h)
    Dzień 3: DURBASZKA – Przystań Flisacka - KROŚCIENKO SKS Sokolica – (3.30 h)

    Trasa III (seniorzy – inżynierowie przed obronami magisterskimi, tzw. V rok)
    Dzień 1: SZCZAWNICA –Szafranówka - schronisko Pod DURBASZKĄ - 834 m - (3.0h)
    Dzień 2: DURBASZKA - Ćerveny Klaśtor – schronisko TRZY KORONY - 470 m - (6.0 h)
    Dzień 3: TRZY KORONY - Trzy Korony - KROŚCIENKO SKS Sokolica – (3.30 h)

    Ze względu na infrastrukturę polskich gór liczba uczestników rajdu jest ograniczona. Chętnych jest oczywiście zdecydowanie więcej, niż miejsc. Oprócz ok. 140 studentów na trasie (czwarta trasa) można było także spotkać ponad 20 tzw. weteranów (absolwentów). Do tradycji należą tzw. gadżety rajdowe. W tym roku zielone koszulki przynależały do trasy I, niebieskie do trasy II, a pomarańczowe do najstarszych z trasy III. Śpiewniki (wraz z mapami tras) wzbogacono o nowe piosenki, a ceramiczne kufle zostały dobrze zaprojektowane. Warto w tym miejscu nadmienić, że pomimo upływu lat sporo piosenek śpiewanych przed wielu laty jest nadal śpiewanych wieczorem przy ognisku (m.in. słynny Baranek, Chryzantemy złociste, Spowiedź u ks. Bernardyna, Whisky, Dzieci, Gdy nie ma dzieci, Morskie opowieści, Hej Sokoły, Zegarmistrz światła).

    Pogoda w tym roku dopisała, było słonecznie, choć gdzieś tam pod Rytrem w piątek podobno trochę popadało. Wspaniałe widoki na zaśnieżone Tatry towarzyszyły trasie III. Tradycyjnie miłe chwile spędzali wszyscy wieczorem przy ogniskach, gdzie chętnych do śpiewania nigdy nie brakuje. Dobra atmosfera i repertuar śpiewanych piosenek to głównie zasługa gitarzystów, a tych w tym roku nie brakowało (na trasie I były także gitarzystki !). Nie obyło się bez niespodziewanych zdarzeń (jak to na rajdzie). Młodzież z trasy I gdzieś tam zagubiła się pomiędzy Halą Łabowską a Przehybą, inżynier z trasy III pozwolił sobie założyć gips na przedramię, ale jak zwykle wszyscy „just in time” trafili do swoich schronisk. W ciągu tych 18 lat „nowych” rajdów nie było ani jednego kłopotliwego przypadku. Widocznie „wydział mechaniczny jest rzeczywiście najbardziej dynamiczny, a inne wydziały…”.

    Podczas zakończenia rajdu odbywa się wiele ciekawych wydarzeń. Bodaj najważniejszy jest mecz piłki nożnej pomiędzy Kadrą a studentami o Puchar Dziekana. W tym roku (na dużym boisku) mecz odbył się w nietypowej formie: 3 razy 20 minut – reprezentanci wszystkich tras grali z Kadrą. Niestety Kadra kondycyjnie nie była przygotowana na trzy-częściową walkę ze zmieniającymi się studentami, stąd puchar przeszedł w ręce studentów. Po meczu studentki z I stopnia studiów „strzelały” rzuty karne prodziekanowi K. Mendrokowi, a panie inżynier – prodziekanowi E. Michlowiczowi. Sporo emocji wywołało jak zwykle przeciąganie liny.

    Do tradycji Rajdu Mechanika należą także konkursy na najlepszą piosenkę rajdową oraz na najbardziej niepotrzebną „rzecz” znalezioną na trasie. W tym roku wszystkie grupy, także „weterani” przygotowali własne piosenki z ciekawymi tekstami związanymi z życiem na wydziale. Przebojem okazał się przerywnik trasy III: Trzy korony, cztery zgony – AGH ! Jury najwyżej oceniło jednak wielozwrotkową piosenkę trasy niebieskiej, natomiast kolega Paweł za gips „znaleziony” na trasie uzyskał zaledwie drugie miejsce. Śpiewanie, spożywanie kiełbasek, karczków i kaszanek trwało do bardzo późnych godzin nocnych. Dobrze zaprojektowane kufle wykorzystywano zgodnie z ich przeznaczeniem.

    Na koniec krótkie podziękowania: Dziekanowi Prof. A. Kalukiewiczowi i Dyrektorowi T. Bednarczykowi – za wsparcie duchowe i materialne. Serdecznie dziękujemy naszemu wieloletniemu sponsorowi, Józefowi Misiaszkowi, Prezesowi Zarządu Air Tours Club.

    Za rok spotkamy się ponownie, prawdopodobnie na trasach Beskidu Żywieckiego, bo tradycja zobowiązuje!

    Edward Michlowicz - Komandor Rajdu Mechanika


Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0 – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  4. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  5. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  6. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  7. x-src, datr - używane przez facebook.com
  8. demographics ,dkv, VISITOR_INFO1_LIVE,use_hitbox,PREF - youtube.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.